Jachty kojarzą większości z nas z pływaniem rekreacyjnym, lub też wyścigami – i słusznie. Według polskiego prawa jachtem jest jednostka pływająca, mająca do 24 metrów długości. Rodzajów jachtów jest naprawdę wiele i ciężko je sklasyfikować. Możemy podzielić je, biorąc pod uwagę poniższe kryteria.
Najbardziej popularne rodzaje to: jachty żaglowe (dominującym napędem są żagle), motorowe (dominującym napędem jest silnik), żaglowo-motorowe (żagle i silnik są równoważne) i żaglowo-wiosłowe (chociaż już bardzo rzadko spotykane).
Najpopularniejszym typem jachtu są oczywiście te z jednym kadłubem. Chętnie kupują je zarówno osoby prywatne, jak i firmy oferujące wynajem jachtów. Jednostki z dwoma kadłubami nazywane są katamaranami, a z trzema – trimaranami.
Jeśli chodzi o budowę kadłuba, wyróżniamy modele mieczowe (często są nimi jachty sportowe), balastowe (zazwyczaj jednostki pływające po morzach), mieczowo-balastowe oraz wielokadłubowce.
Dawniej jachty, jak i inne jednostki pływające, budowano głównie z drewna. Obecnie większość łodzi produkuje się z lżejszego laminatu. Sztuczne tworzywo sprawia, że jachty są tańsze, ale też mniej uciążliwe w konserwacji i prostsze w eksploatacji. Jednostki pływające po zamarzających wykonuje się z metalu.
Tu podział jest jeszcze bardziej obszerny. Jacht może być wykorzystywany do szkoleń, regat, lub turystyki i relaksu (np. jachty luksusowe). Jak łatwo można się domyślić, łodzie do szkoleń muszą być wyjątkowo bezpieczne. Te do wyścigów na wodzie – lekkie i szybkie, a komfort ma mniejsze znaczenie. Jednostki turystyczne mają przede wszystkim zapewniać komfort i przyjemność z pływania. Jachty można podzielić też na te wykorzystywanie prywatnie i komercyjnie.
Jachty można podzielić też ze względu na akwen, na jaki są przeznaczone. Tu wyróżniamy jednostki do żeglugi oceanicznej, pełnomorskiej, przybrzeżnej i do pływania po wodach osłoniętych.